„Ne mogu da idem u školu“
Nadam se da nikada neću izgovoriti ovu pakleno grozomornu rečenicu koju je izgovorila prosvetna radnica iz Trstenika, kada ju je „naša divna mladost, naša vaspitana deca od još vaspitanijih roditelja” besomučno izmaltretirala, pogazila njen autoritet, satrla njeno držanje, uništila njen obraz i čast. Nadam se da nikada neću izgovoriti ni rečenicu „Samo da nas ne tuku”, jer je to možda budućnost koje se plašim.
Pre nekoliko dana pročitala sam tu užasnu vest o, blago ću reći, „velikoj neprijatnosti” koja se desila jednoj od naših koleginica, a to kakva se to „sitnica” dogodila na njenom času, lako je prepričati: tri učenika su kasnila na čas, ali ih je pustila da uđu i prisustvuju nastavi, što je dobra volja profesora, da naglasim. Kada su ušli u učionicu, dogodila se ta „velika neprijatnost”, kako je nazvah: jedan učenik je stao profesorici iza leđa, dok je drugi učenik, koji se nalazio na kraju učionice i podalje od katedre, uključio kameru kako bi mogao da snima šta se događa. Tu je i u blizini bio i treći učenik. I dok se vodio dijalog, ovoga puta vaspitnog karaktera, ne obrazovnog, gde je profesorica ukazala jednom od tih troje učenika da nije lepo što joj stoji iza leđa, upravo se dešava nemili događaj koji nju vodi u ponor. Taj „divni, fino vaspitani” učenik joj izmiče stolicu i ona pada na pod, prestravljena, fizički povređena i moralno uništena. Da zlo bude veće, sve je snimljeno i stavljeno na društvene mreže, tako da je snimak video i njen sin koji je bio u susednoj učionici. Vest o tome je potresla sve normalne ljude, epilog se čeka.
Da li je većina onih koji su snimak videli pomislila,
bez obzira na to što se jasno na snimku vidi ko je žrtva, a ko dželat: „Kako ne
ume da održi disciplinu na času?” Pa, ne radi se ovde o disciplini, ovde se
radi o „sedam godina od kuće”, o osnovnim postulatima lepog ponašanja, o
poštovanju prema starijima, što ova deca, razuzdani mustanzi 21. veka ne shvataju,
nemaju, a i nije ih briga. Nad njihovim osećajem za poštovanje, empatiju,
disciplinu, osećaj za dobro, vredno i kvalitetno izvršena je lobotomija, dakle,
totalni mrak, nula, ništa. Važno je da se zabave, smeju i razonode, dok su osećaj
odgovornosti i lepog ponašanja za njih misaone sintagme.
Nakon te nemile scene i događaja, naša koleginica je
došla kući, po sinovljevom nagovoru otišla do bolnice gde su joj konstatovali
više psihičkih nego fizičkih povreda, vratila se kući moralno slomljena i
utučena. „Ne mogu da idem u školu”, rekla je i ja je iz dubine svoga bića
savršeno razumem. Ko bi išao normalan u nenormalnu školu gde te deca koju
vaspitavaš i učiš da budu dobri ljudi i pošteni građani ovog društva fizički maltretiraju
i psihički slamaju? Ko bi išao u taj vrtlog nepredvidljivih ponašanja
maloletnika da pokuša da ukaže, ispravi i popravi takvo besomučno ponašanje?
Verujem – niko! I onda se na kraju u čitavom tom besmislu moralnog poraza i
sramote koju nosiš ti umesto ta deca, zapitaš – KO SI ZAPRAVO TI? Jesi li ti čovek
koji se opredelio da svoj život posvetiš deci, da im daš sopstvene oči da
posmatraju svet do onog momenta dok im njihova ne otvoriš? KO SI TI? Jesi li ti
osoba koja je svoj obraz, čast i integritet dobrovoljno želela da „kopira” i „pejstuje”
na deci, da i oni imaju svoj obraz, čast i integritet, pritom ne želeći ništa
zauzvrat, osim malo poštovanja i pažnje. KO SI TI, učitelju, profesore? Jesi li
ti ipak u današnje vreme obična kreatura, sitan i nebitan predmet kojim su se
naši mezimci, naša „dobra i fina deca” želeli malo da zabave, pa su to biće od
krvi i mesa i emocija izvrgnuli ruglu, ismejali i prikazali celom svetu kao
neko ko ne zaslužuje ništa drugo osim izmaknute stolice.
I opet mi dolazi sledeće na pamet, kao unutrašnji
dijalog: „Ako si toliko „pametna“, šta bi ti uradila da si na njenom mestu?” Na
to pitanje neću dati odgovor, jer bi moja verbalna brutalnost ispisana na ovoj
hartiji bila previše šokantna čak i za moje oči, ali znam šta bih uradila da
sam:
Da sam Ministar prosvete, ne bih razmišljala ni
sekundu – ta deca bi bila, permanentno i bez ikakve mogućnosti da opravdaju
sebe, izbačena iz škole, i ne bi im se pružila nikakva mogućnost da se upišu u
neku drugu školu. I ne samo to, trebalo bi da postoji dosije svakog učenika u
školi, koji bi svaka škola imala o svim đacima, gde bi stajalo crnim, masnim,
„debelim” slovima napisano da je dete u svom maloletnom dobu već počinilo jedan
ili par ili stotinu prekršaja, pa kad stasaju i kada dođe vreme za posao, da
taj dosije bude dostupan svima, da se vidi ko će biti savestan i odgovoran član
našeg društva, a ko će nositi večitu dangu i biti stigmatizovan zauvek. Pa,
onda kad naši budući „pilići” požele da naprave sličnu ili istu stvar, da se
sete da postoji taj dosije, pa da ih prođe jeza, pa da im pred očima izađe sopstveni
život bez posla i poštovanja u društvu, i to samo zato što će u svojoj ranoj mladosti
biti „dobra deca”.
Ali ako mislite da bi se samo na tome završilo da sam
ja ministar prosvete, grdno se varate. Za ovakva dela potrebne su kazne za
pamćenje. Kaznila bih novčanom kaznom i roditelje koji su 17 godina kroz prste
propuštali svoju decu, dok su im kao pesak klizili, ne dobijajući priliku da se
negde zaustave, da stanu, da pitaju, da saznaju, da nauče, jer roditelj se bori
za goli život, preživljava, donosi hranu i odeću za svoje „mladunce”, i dok se
u tom raskoraku bori da ne budu gladna i žedna, on ih pušta niz vodu da sami sebe
pred ogledalom oblikuju i da pred sobom vide samo iskrivljenu sliku nekoga ko
ne zna ko je. Dakle, novčana kazna za roditelje, pa bi se možda drugačije
razmišljalo. Ali, biće da sve što napišem, životne prilike i okolnosti u kojima
živimo, demantuju. Znamo svi da ne rade temeljno socijalne službe, nema dobre
komunikacije na relaciji socijalna služba – škola – roditelji, nema
komunikacije među roditeljima i decom, nema dobrih odnosa među učenicima i
profesorima, pa se onda postavlja pitanje, šta činiti u ovoj mreži ludila? Onda
treba „prosvetari” da izađu na ulice! Da, dobro ste pročitali, na ulice! Onda
bi sindikati (da sam ja bitni sindikalac) trebalo da urade svoj posao, da javno
podrže koleginicu koja je pretrpela i duševnu, a ne samo fizičku bol, da izvedu
sve prosvetne radnike na ulice i kažu: „Ne idemo odavde dok se ne donese zakon kojim
bi prosvetni radnici dobili status službenih lica, kojim bi se povećale kazne
za decu u smislu što većeg društveno-korisnog rada, smanjenja ocene iz vladanja
do kraja školovanja, bez mogućnosti da se popravi, izbacivanja iz škole za veći
prekršaj i slično, pa bi se vremenom onda stvari menjale, jer kao što je svima
poznato, ništa naš narod ne otrezni i potrese kao udarac po džepu ili javno
ismevanje njihove dece ili njihovo sopstveno.
Ali sve ovo što napisah, može mačku o rep, jer „Ne
može neko ko je za drakonske kazne kao vi da bude ministar, gospođo autorko
ovog teksta! To su naša deca, a znate, mi sve radimo ’za našu decu’, pa ćemo
ove da sklonimo u neku drugu školu, malo ćemo da ih povučemo za uši i oni će da
se promene”. Hoće, promeniće se, ali kada bi se šalili. Nasilje je duboko
ukorenjeno u našem društvu, i oni koji misle da ćemo preko noći uništiti tu
pošast, grdno se varaju. Zbog toga treba da se istraje u borbi za zaštitu
prosvetnih radnika.
Samo i tu ima jedna caka: KO ĆE DA ŠTITI i KO ŠTITI
nas „prosvetare”? Ko će biti taj da više ne dozvoli da nam se izmakne stolica
pred sistemom, pred državom, pred moralom, pred poštenjem i čašću? Ko će biti
taj da nam čvrsto drži stolicu dok stvaramo živote, pružamo znanje, učimo mlade
ljude poštenju i poštovanju? Ko će biti taj da prizna da smo mi, prosvetni
radnici, „surogat majke” toj deci, kako reče jedna koleginica. Da vam iskreno
kažem, ministar prosvete sigurno neće. On se pravi mrtav, izjavljuje da je
„moguće” da će ovi učenici biti izbačeni iz škole, dakle on priča o
mogućnosti!!! Obratite pažnju na reč – „MOGUĆNOSTI”, a to „moguće” kod nas
začas postane „nemoguće” iz nekih nama nepoznatih razloga. Tako, na primer,
zazvoni telefon direktoru, „ne znamo zašto”, ili se pojavi kompletna oprema za
fizičko vaspitanje za svu decu u školi, od „nemamo pojma koga”, ili se... nastavite
niz, slobodno, šta god dodate, nećete pogrešiti. A stvar je u tome da NEMA u
ovom slučaju „moguće” i „nemoguće”, u ovom slučaju i svim ne–daj–Bože sledećim
slučajevima, trebalo bi da ima samo „permanentno izbačeni iz škole, bespovratno
izbačeni iz škole, roditelji novčano kažnjeni”.
I na kraju, ne preostaje nam ništa u ovoj zemlji koju „prepoznaju“
u svetu sve više kao „ekonomski tigar“, a ne kao Srbiju, nego da čekamo
sutrašnji dan, taj dan „D“, kada će nam zvanično saopštiti da li smo još na
podu ili nas je neko podigao i te labilne stolice zamenio čeličnim.
Odličan članak.
ОдговориИзбриши