„Ostavite
vaš kaput i mobilni telefon. Budite prisutni, bez kaputa i telefona.“, prokomentarisao
je jedan od čitalaca na nekom od portala na vest o nedavnom „incidentu“ u Rjeci
gde je održana predstava pod nazivom „Voz“, u režiji i glavnoj ulozi Voje
Brajovića, sa kojim je igrao i Sergej Trifunović. Ništa u predstavio i tokom nje ne
bi bilo sporno da Sergej Trifunović nije morao da siđe s pozornice i jednom od
gledalaca oduzme mobilni telefon, jer ga je neprekidno koristio dok je trajala
predstava koja je zahtevala apsolutnu tišinu.
Nisam se
latila pera da odobrim ili ne postupak gospodina Trifunovića, više da bih
rasvetlila pitanje postojanja kulture u našem narodu koji je sklon, pokazuje se
to, da posećuje kulturne događaje. Međutim, svaki događaj na svoj način, zahteva
određeno poštovanje pravila koja su sastavni deo upravo te pomenute kulture.
Kada smo u
bioskopu, dozvoljeno je da se uz film zabavimo grickanjem semenki, kokicama ili
nekim osvežavajućim pićem. Možemo tiho ćaskati, komentarisati radnju filma,
diviti se nekim scenama, plakati, uzdisati, smejati se i niko nam neće ništa
zameriti, jer je film koji se daje u bioskopu slobodnija forma gde platno
„trpi“ naše reakcije. Tako se možemo ponašati i kod kuće uz televizor, bez
bojazni da urušavamo „mir“ tokom prikazivanja neke serije, muzičke emisije ili
crtanog filma.
Pozorište
je kategorija potpuno drugačija u odnosu na bioskop. Ovde je kultura ponašanja
važna, ali i pravila rigoroznija i očekuje se da svi posetioci i ljubitelji „pripovedanja
uživo“ budu najpre prisutni u pozorištu bar desetak minuta pre početka
predstave, kako bi ušli u salu, odložili svoju garderobu, seli i ugasili
mobilne telefone. Ovo je nešto što se očekuje od svakog gledaoca, nešto što se
uči od kuće, što je kao kulturni obrazac prisutan kod svih koji cene ovakvu vrstu
zabave. Ako se to razumno svede u takvu vrstu kulturnog okvira, onda pozorišna
predstava treba da krene na vreme. U krajnjem slučaju, gledaoci poštuju
vremenski okvir svojim ranijim dolaskom na predstavu, pa bi toga trebalo da se
pridržavaju i glumci, jedino ako se dese neke nepredviđene stvari: uruši se scenografija,
nestane struje u sali ili se ispreči glumčeva bolest. U takvim slučajevima je
kašnjenje opravdano. Kada su se tako uskladili i glumci i gledaoci, predstava
može da počne. Kao i u bioskopima, pozorišne priče mogu takođe kod gledalaca
izazvati tugu i radost, smeh i plač, uzdahe i strah. Ljudi su skloni spontano
da reaguju na ono što vide što je odlična interakcija sa glumcima koji vole da
vide učinak onoga što njihov glumački talenat u određenoj ulozi proizvede u
ljudima. Svaka druga vrsta „galame“ i remećenja toka predstave ne bi se
smatrala opravdanom, pa tako, vraćajući se na ovaj incident u Rjeci, upotreba mobilnog
telefona dok traje predstava je čin nekulture i nepoštovanja institucije,
glumaca, predstave, pa i ostatka gledališta.
Kada
pričamo o kulturi ponašanja na javnim događajima, ne smemo da zaboravimo
najvažniju stvar: kultura odlaska u pozorište stiče se od malih nogu, kod kuće.
Roditelji vode svoje mališane na pozorišne matinee, gde prate najlepše priče i
bajke, učestvuju u razgovorima s glumcima na sceni, ponekad plaču iz straha, a
u većini slučajeva se smeju. U takvim situacijama na roditeljima je da već u
prvom konktaktu s pozorištem nauče svoju decu, ako je potrebno i više puta
ponove, šta je „lepo da se radi u pozorištu, a šta nije.“ Deca prihvataju
modele ponašanja koje primenjuju pre, za vreme i nakon predstave, koje kasnije
u zrelom dobu u potpunosti sprovode.
Zapitaće se
mnogi dok ovo čitaju o kom vremenskom periodu govorim i kada je to bilo tako
idealno da su se deca tako kulturno obrazovala i uzdizala, sobzirom da je u
današnje vreme situacija znatno drugačija. Pozorišta posećuje fin svet, to nije
nikome promaklo, ali sve ih više posećuju oni koji ne pokazuju interesovanje za
predstavu, već žele da „budu viđeni“, da fotografišu glumce na sceni,
objavljuju svoj „story“, ustaju nasred predstave da idu u toalet, ispišu koji
komentar o tome kako se „smaraju“ i kako jedva čekaju da se „ovo“ završi. I što
ste veći „baja“, što više zveckate ključevima
svog džipa, puckate žvakama, neprekidno pričate, ne vodeći račina u kakvom ste
okruženju, to manje poštujete ljude na „daskama koje život znače“, ali i
kulturnu instituciju koja se zove pozorište.
I ponovo se
vraćam na Rjeku, na predstavu „Voz“ i nemili incident, s nekoliko pitanja: kako
(se)rešiti nemilog gledaoca koji narušava mir tokom predstave? Hoćemo li mi,
kulturan svet, opravdati i stati iza čina gospodina Trifunovića, jer je za
neobrazovane i nevaspitane ljude to jedina i prava reakcija ili ćemo taj čin
osuditi? Neko je njegovo ponašanje smatrao ispravnim, a neko nije. Za nekoga je
ovo jedini način da se na nekulturu odreaguje istom tom nekulturom, jer
okruženje u kome vlada prozaičnost, mediokritetstvo i kompleksi jedino takav
rečnik razume. Hoćemo li i mi nekad, negde na nekulturu odgovoriti
bezobrazlukom i nevaspitanjem ili je plemenitije i uzvišenije izdići se iznad
situacije, pozvati obezbeđenje, nadležne u pozorištu ili policiju u najgorem
slučaju, i rešiti ovakav zaplet? Hoćemo li ovakvim (ne)kulturnim postupkom
postideti „uljeza“, ili će se on osetiti nadmoćnijim, jer ne razume jezik finog
i lepog ponašanja? I konačno, dokle ćemo trpeti nekulturu?
Kao neko ko
dugi niz godina radi sa decom, zapitala sam se čitajući članak u vezi sa ovom predstavom
u Rjeci, koliki je naš udeo u tome?
Koliko mi, prosvetni radnici, umemo i hoćemo da utičemo na svest naših učenika
koji postaju, rastući i razvijajući se, aktivni deo društva u svetu odraslih i
kolika je naša krivica i moralni pad ako u tome ne uspemo? Sva naša borba leži
u tome da ih naučimo šta je kultura finog ponašanja, da ih ponekad uz
dopuštenje škole i roditelja odvedemo u bioskop, u pozorište, na balet i operu,
izložbu ili koncert i da im pokažemo različite vrste umetničkog stvaralaštva,
ali i različite modele ponašanja u zavisnosti od događaja kojem prisustvuju. Na
ovaj pragmatičan način, bila bih slobodna da kažem da se deca nauče svim pravilima
lepog ponašanja. „Gvožđe se kuje dok je vruće“, lepo to kaže naš narod, pa zato
nećemo imati potrebe da nekulturu rešavamo drskošću, niti otimanjem tuđeg
telefona, već ljubaznim rečima, ali oštrim i jasnim da je neprimereno ponašanje
vrlo ružno na svakom javnom mestu, bilo da se nalazimo u pozorištu, bioskopu,
na baletu ili u operi. Ne treba da se poistovećujemo s nekulturnim ljudima,
onda razlike među nama ne postoje, ne treba da budemo „Pepe, tvor“ koji će svoj
miris, uglavnom neprijatan, ostaviti kao večni trag, već je neophodno da se na
kulturan način izborimo s primitivizmom i „seljačizmom“.
S obzirom
da sam optimista, smatram da je mirno i kulturno rešavanje problema za neke
potpuna utopija i što lično na prostakluk, nekulturu i bezobrazluk reagujem
potpuno suprotno, ali moja je moralna dužnost i obaveza da u tome istrajem, s
obzirom u kakvom okruženju radim i sa kakvom starosnom grupom.
I na kraju mog skromnog osvrta na slučaj iz pozorišta, dodaću samo da, kada jednoga dana
u pozorištu sretnete nekog finog mladića ili devojku, koji sednu na svoje sedište
i isključe mobilini telefon, znajte da je uz roditelje, prosvetni radnik uradio
svoj posao najbolje što je umeo.
Нема коментара:
Постави коментар