04 април 2023

I ja želim da znam, upitam i iznesem svoj stav…

 

Kada čovek otkrije sasvim spontano neke od svojih talenata u zrelim godinama, jer se mladost nije pobrinula da učini to ranije, onda poželi da što više koristi to što mu je „bogomdano“, da nadoknadi propuštene trenutke stvaralaštva koje je preskočio u svojim mladalačkim godinama kada je bio pun snage i elana da otkriva sebe i svet u kome je.

Možda ste pomislili da sam imala sreće i svoj raskošni talenat za pisanjem razvila još u tinejdžerskim danima, ali sam bila suviše stidljiva da to iskažem javno, moram vam priznati da ste potpuno pogrešili! Na svoje lično iznenađenje, upoznajem sebe tek sada i otkrivam da, pored pisanja, imam i još poneki dar. Ipak, na moju malenkost ne bih više trošila vreme, jer ima toliko tema koje okupiraju moje misli da grabim svaku priliku da što više pišem i iskažem sve ono što sam propustila ovih proteklih godina.

Ipak, život nije uvek onakav kakvim ga zamišljamo i ne ide onom linijom koju mi zacrtamo u želji da je pratimo, već sebe upoznajemo onda kada se za to rodi trenutak i kada počinjemo da dajemo najbolje od sebe. Kada sam shvatila da je malkice „kasno Marko na Kosovo stigao“ i tek sada mi otvorio spisateljske vidike, rešila sam ipak da ugrabim date mi ove godine života i potpuno se predam pisanju. I da, naravno, najviše sam poželela da pišem o prosveti kojom se bavim, jer je to najbolje što umem da radim.

Oduvek sam želela da „kažem svetu“ šta mislim o našem prosvetnom sistemu, ali se nikada nije pružila prilika sve do ovih proteklih meseci, kada sam se snažno sudarila sa „svojih pet minuta slave“ i odmah iskoristila taj „umetnički trenutak“ da konačno javno, bez zadrške i potpuno iskreno pišem o onome što me već godinama unazad muči u poslu i što mislim da bi trebalo pod hitno da se za to pronađe rešenje.

Mnogo je tu „krivih Drina“, koje valja ispraviti, ali ovoga puta ću se pozabaviti jednom „krivom“, po meni vrlo značajnom za naše obrazovanje.

Naime, upravo ovih dana intenzivno pratim seminar za stručno usavršavanje nastavnika u osnovnim i srednjim školama. Da su seminari zanimljiva stvar svako bi ih slušao i pohađao bezbroj puta tokom godine, a pošto u načelu nisu, ni ovaj koji sam pratila i koji i dalje pratim, jer ga čini nekoliko delova, je krajnje nefunkcionalan i nimalo praktičan za uslove pod kojima radim ja, ali i moje kolege. Štaviše, beskrajno je dosadan i umarajući.

Tema seminara se odnosi na inkluzivno obrazovanje u nastavi i procesu učenja, upravo ono o čemu sam htela potanko da pišem. To u prevodu za ljude koji se ne bave ovim poslom znači: „obrazovanje za decu sa smetnjama u razvoju ili drugim rečima za decu sa posebnim potrebama, koji podražumevaju izvesna ograničenja kako fizička, tako i psihička.“

Oni koji rade u prosveti znaju koliko je inkluzivno obrazovanje sada zastupljeno na svim nivoima i to je jedna od rak rana našeg sistema, jer se odnosi na decu za koje se piše poseban, individualni program, koji se u manjoj ili većoj meri razlikuje od programa koji prate prosečna ili darovita deca. Kako raznorazne definicije kojima nas zatupljuju zvuče jezivo i izopačeno, svaki prosvetni radnik bi vam sa sigurnošću rekao da su nam sva deca draga bez obzira na njihova postignuća i to je apsolutno tačno, a da bismo mi mogli i ovoj deci da pružimo minimum znanja i maksimum pažnje, moramo i mi da budemo obučeni za takvu vrstu posla. Konačno sada dolazimo do problema. Sistem u našoj državi ne podrazumeva da jedan profesor, predmetni profesor, recimo srpskog jezika i književnosti, biologije ili hemije, tokom studija uči i obrazuje se za rad sa decom sa posebnim potrebama, što znači da mi u školi nismo adekvatno obučeni da pružimo znanje toj deci, već tumaramo u mraku, nagađamo i nabadamo kao čačkalicom, naslepo otkrivamo šta je ono što oni vole, za šta su sposobni i koliki im je kapacitet. Da bi to dete dobilo potrebno obrazovanje, potrebne su posebne pripreme, planovi i programi, poseban način učenja, veći utrošak vremena. Sve bi to možda i bilo divno, bajno i sjajno da ne postoje i druga deca, koja spadaju u grupu prosečne ili nadarene dece, pa se i njima treba posvetiti pažnja koju apsolutno zaslužuju.

Ipak, ne mogu biti neiskrena i ne priznati da povezivanje ove dve kategorije dece ima dobrih strana, prevashodno se misli na socijalizaciju gde je cilj da se deca sa posebnim potrebama na što bolji način povežu sa ostalom decom. Prihvatnje različitosti je još jedno od glavnih ciljeva obrazovanja. Uspostavljanjem veze između ove dve kategorije dece stekla bi se i mogućnost razvijanja empatije, posebno kod prosečne dece, njihovo saosećanje sa onom drugom decom u određenim trenucima, očekivanje pomoći ili jednostavno podrške. Sve je to dobro, tu ima druženja, međusobnog prihvatanja, empatije, socijalizacije, ali apsolutnog savladavanja znanja i gradiva za obe kategorije dece nema, a pokazaću vam i kako:

Probajte, dragi čitaoci, da zamislite rad u učionici ograničenog vremenskog trajanja (45 minuta), gde nastavnik, primera radi, predaje novu lekciju većini dece, objašnjava nove pojmove, stvari, pojave, događaje. Iza toga slede pitanja učenika, diskusija na temu, podpitanja, „zdravi“ sukobi mišljenja, spontani razvoj neke druge teme, povezane indirektno sa glavnom.

„A gde je predavanje za decu s posebnim potrebama?“–verujem da biste se već dosad to upitali ili ako bismo krenuli obrnutim redom, postavili biste isto pitanje o prosečnoj, nadarenoj ili talentovanoj deci.

U tome i jeste suština! Nema se vremena za obe kategorije dece! Ako želite da održite dobar čas, vremena nažalost nema za sve. Ovde su svi na gubitku: profesor koji ne može da napravi „dva u jedan“ uz sav svoj trud i napor, učenici koji moraju da budu prekinuti napola usred debate i razgovora o temi koju su obrađivali, jer i ona druga deca zaslužuju nešto da nauče, i konačno ta deca, deca sa posebnim potrebama takođe ispaštaju, jer im opravdano treba više vremena, temeljniji pristup radu, više puta da se nešto objasni. I oni žele da znaju, imaju pitanja i potrebu da iznesu svoj stav.

I onda kada vreme istekne i čas se završi, i kada mi, prosvetni radnici, ostanemo sami u kabinetu i shvatimo da nismo ništa postigli, da smo na gubitku, da su naši đaci na gubitku i da, kojim slučajem stignemo da se pozabavimo obema kategorijama, opet nismo uradili to kvalitetno. Tako skrušeni i ponovo izigrani sistemom koji nam ne dopušta da radimo svoj posao i da se bavimo decom za koju smo obučeni, osećamo se…slomljeni i utučeni, je im nismo pružili sve, jer NIKOME nismo pružili sve. I onda kada dođemo kući, poraženi po milioniti put na sopstvenom terenu, ostaje nam samo da se zapitamo ZAŠTO niko neće da se istinski pobrine za decu sa posebnim potrebama? Zašto se umesto stadiona ne grade specijalne škole, ne školuje i ne zapošljava veći broj stručnjaka počev od psihologa, pedagoga, preko logopeda do defektologa? (informacije radi, većina naših škola nema sve četiri kategorije pomoći učenicima, uglavnom je to jedna do dve) Zašto nas primoravaju da pratimo glupe, dosadne, besmislene i nikome korisne seminare kako bi se tobož’ obučili za rad sa decom sa posebnim potrebama kada se time najbezočnije krši pravo da svako dete dobije maksimalno znanje i pažnju koju zaslužuje? U našem školskom sistemu, ako već nemamo normalan sistem, uz ovakvu decu, bar za sada, bi trebalo da budu (i jesu tu) asistenti, ALI jedan asistent na jedno dete, a ne jedan asistent na jednu grupu dece sa različitim vrstama i težinom ometenosti! Sada jasno može da se uoči koliko asistenti mogu, kao i profesori, da se posvete radu sa tom decom. Želim zapravo reći da NE MOGU! Ne mogu, jer je isti obrazac za sve. Niko tu nije obučen za rad sa tom decom, ma koliko nas oni zamajavali seminarima i ostalim nekakvim izmišljenim aktivnostima gde mi KAO profesori napredujemo u radu sa tom decom.

Ja i dalje nastavljam da se pitam zbog čega se insistira na tome da se stvaraju „multitasking“ profesori koji će da rade stotinu poslova u isto vreme i nijedan neće odraditi kako treba, ne zato što to oni ne žele, već zato što ih na to primorava sistem? I konačno, šta se time dobija? Prosečno i nadareno dete stagnira u učenju i znanju, a dete s posebnim potrebama ne može da pokaže za šta je sposobno i koje sposobnosti krije u sebi, jer svako dete, ali SVAKO dete u sebi ima malu riznicu nečeg svojeg, unikatnog i jedinstvenog, samo je potrebno da se ta riznica pronađe i da se otkriva na pravi način. Tako će prosečna, nadarena i talentovana deca dati svoj maksimum, kao i deca sa posebnim potrebama, a za to nam je potrebno više stručnjaka, specijalizovanih škola i malo mira da mi radimo posao za koji smo zaista školovani.

Zato mi ništa drugo ne preostaje nego da upitam Ministarstvo prosvete (ko zna, možda će neko od njih i nabasati na ovo moje pisanije): koja je to granica do koje možete ići u narušavanju dečijih prava na apsolutno sticanje znanja na osnovu njihovih sposobnosti, mentalnih i fizičkih kapaciteta, inteligencije koju poseduju kao i talenate i umeća koja otkrivaju upravo s nama, njihovim profesorima? Kada će sva deca postati prioritet ove države, kada će ovakva deca dobiti adekvatno obrazovanje, kadar koji bi sa njima radio i uslove u kojima bi se nesmetano razvijali? Kada će znanje, ma sa koje god stane dolazilo, postati neprikosnoveni stub jednog društva i konačno, kada ćemo mi, prosvetni radnici, jednom ovakvom nakaradnom sistemu reći DOSTA?!


Нема коментара:

Постави коментар

Loši (đaci), gori (sistem)...PISA test

Program za me đ unarodno ocenjivanje studenata , poznatiji kao PISA test organizuje se ve ć pune 23 godine , a ponavlja se na s...