Današnje savremeno, moderno društvo počiva isključivo na brzoj komunikaciji i jasnim porukama. Vreme je vrlo dragoceno, pažnja je minimalna i sve se dešava u par sekundi. Bez obzira da li nekome pišemo poruku, pa koristimo skraćenice po principu „što manje piši, a što više kaži“, ili se ta komunikacija obavlja na jednoj od društvenih mreža koje su sve više uzele maha ne samo kod mlađe već i kod starije populacije, ovi vidovi komunikacije prete da postanu osnovno sredstvo izražavanja, ako to već i nisu.
Juče na
jednom od lokalnih portala čitam o uticaju „Instagrama“, „Fejsbuka“, „Snepčeta“
i drigih mnogobrojnih mreža na mlade ljude. Kako se u tekstu kaže , po prvi put
se pojavljuje podatak da mladi ljudi žele da izbegnu sve veću kontrolu svojih
roditelja koji to rade zahvaljujući „Fejsbuku“, pa se iz tog razloga prebacuju
na druge mreže, gde mogu da komuniciraju daleko od njihovih pogleda, što
rasterećenije i što lakše.
Roditelji
su opet, u brzom tempu života koji nameće i vreme i razvoj tehnologije, nekako
uspeli da pronađu način (ako ne uživo), da prate svoju decu i da duboko urone u
njihov svet interesovanja zahvaljujući najpre „Fejsbuku“ koji se razvio do te
mere da njega ne koriste samo mladi ljudi, već i stariji, primera radi, ljudi
preko 60 godina koji su takođe vrlo aktivni korisnici ove mreže.
Ali, da se
vratim na mlađu populaciju koja je i većinski korisnik društenih mreža. Shvativši
da ih roditelji mogu kontrolisati gotovo
neprekidno, mladi su rešili da napuste „Fejsbuk“ i doslovno „pobegnu“ od svojih
roditelja, prvo na „Instagram“, pa na „Snepčet“, gde mogu da, uz razne video
klipove kao i fotografije, međusobno komuniciraju i razmenjuju mišljenja unutar
svoje manje ili veće zajednice koju stvore zahvaljujući vrlo strogim odabirom pratilaca
koje nameću same društvene mreže. Zahaljujući tome, oni su daleko od svojih
roditelja koji sve sporije mogu da prate tehnološki galop društvenih mreža koje
se iz minuta u minut menjaju, zahvaljujući dobrom odabiru ciljane grupe kojoj
se žele sve moderne mreže prilagoditi. Tako je sada aktivan „Instagram“ gde
deca, tinejdžeri i malo starija populacija do 39 godina, mogu da biraju
pratioce i da oni prate nekoga.
Tinejdžeri,
a i malo mlađa populacija, često na ovoj mreži prate svoje idole, pevače,
glumce, svirače. Ulaze na njihove profile i gledaju slike sa koncerata,
predstava, filmova...Na taj način se sažive sa njima i kopiraju ih u nekim
delovima svog života.
Međutim,
ono što je mene podstaklo da o ovoj temi pišem nisu zapravo društvene mreže same
po sebi, već njihov uticaj na nemogućnost razvoja jezičkih sposobnosti mladih
ljudi da se što temeljnije izraze i što tačnije oblikuju svoje misli kako bi
ona druga strana koja prima informaciju ili neko novo saznanje mogla u
potpunosti da ih razume. Nažalost, mlađa generacija ljudi je izabrala da ne
komunicira verbalno, da zanemari poruke koje iziskuju vreme, tačnu formulaciju,
izbegavanje dvosmislenosti, već da prenosi poruke putem video–klipova i
fotografija, mimova i emotikona. Ovo umnogome dovodi do toga da se verbalna
komunikacija svodi samo na osnovno i vrlo kratko opštenje sa sagovornicima, što
zapravo predstavlja ne samo nekakvu vrstu „oštećenja“ jezika kao takvog, već
utiče na način da se jezik tako menja da poneke reči počinju da se zaboravljaju
ili bivaju zamenjene stranim rečima. Po viđenju naših mladih sugrađana, „slika
govori više od reči“, te se oni toga doslovno pridržavaju.
Moramo ipak
priznati da današnja omladina nije za to kriva. Za decu koja su rođena nakon
2005. godine može se slobodno reći da su odrastala uz video–igrice, tablete i kompjutere,
a da ne govorimo o pojavi društvenih mreža u njihovim životima od momenta kada
su mogli stabilno da drže ove tehnološke uređaje u svojim rukama.
Međutim,
ono što je jednim delom pogodilo ljude iz moje branše, mislim na prosvetne
radnike, koji ceo svoj radni vek posvećuju deci i bave se njihovom verbalnom
ekspresivnošću, posebno profesori maternjeg i stranog jezika, jeste pojava emotikona
koji zamenjuju pravo izražavanje emocija kod dece, njihovu radost, tugu, bes,
žalost, euforiju, apatiju... Nisu česti pismeni zadaci u kojima ne osvane poneki
„smajli“ ili „tužić“ kao vrsta neverbalne komunikacije sa profesorom uz
obrazloženje „ne umem lepo da se izrazim, pa evo smajli.“
Neretko
vidimo poruku do svega dve–tri reči sa raznim emotikonima koji je prate i koji
se pojavljuju zauzimajući i po tri–četiri reda, izražavajući na taj način
trenutnu misao i osećaj mladog čoveka koji poruku šalje. To se može videti
gotovo ispod svake slike na „Instagramu“, recimo, gde se rubrika sa komentarima
usijala emotikonima prepunim srca, poljubaca, visoko podignutog palca ili
narandžasto namrgođenog emotikona koji nam jasno šalje poruku da je pošiljalac
iz nekog razloga vrlo ljut ili možda čak i besan.
Kao
posledica svega toga, mi, malo stariji, koji se nikada nismo toliko vezali za
ovakvu vrstu komunikacije, smo zašli u jedan svet bez reči, zasnovan na
pokretu, slici ili sličicama koje iskazuju naša osećanja. Kako se izboriti za
više prostora žive komunikacije? Kako okrenuti taj točak „nesreće“ koji preti
da banalizuje komunikaciju „in vivo“? Na koji način stimulisati mlade da se ne
odreknu reči, glasova i njihovih boja? Šta im ponuditi kao alternativu, da,
uprkos begu od roditelja i stvarnosti koju im kontrolišu, ipak ne zaborave da
je živa reč ono što se najviše broji. Bez jezika smo zapravo bez sopstva.
I zato, umesto
slike koja vredi „hiljadu reči“, postavimo deci u centar pažnje „reč koja i
gvozdena vrata otvara“ i istrajmo u nameri da ih učimo da što više govore i da
se izražavaju jasno i glasno, jer jedino reč ima tu moć da ih doveka spaja.
Poetry:
"Funeral Blues" by W.H. Auden (read by Tom Hiddleston)
https://www.youtube.com/watch?v=CMK4mDtl8pQ
Нема коментара:
Постави коментар