Još jednu nedelju smo ispratili. Bila je predvidiva na svoj način, a opet drugačija. Skupština Srbije i dalje prati isti scenario, režija (koju čine poslanici) ne odstupa ni pedalj od prostakluka, ružnih reči, omalovažavanja, nipodaštavanja i NEZNANJA. Glavni likovi (koji su takođe poslanici) koriste istu retoriku, svesno nas prisiljavajući da smanjimo ton na našim TV prijemnicima. Ne izostaju ni horor momenti, jeza za zdravu pamet i opšte obrazovanje: u moru prizemnih fraza i pijačarskog rečnika otkrivamo da Premijerka Vlade ne razlikuje „rad na određeno i rad na neodređeno vreme.“ Ako ste pomislili da to nazivam hororom i da sam možda ipak malo preterala, prevarili ste se. Gore od toga može da bude i JESTE Premijerkino apsolutno neznanje da „rad na neodređeno vreme i rad za stalno“ označavaju jednu te istu stvar. Govoreći najprostije moguće razumljivim jezikom to znači : zaposliš se na jedno radno mesto i ne mrdaš do penzije. Možda (slučajno) Premijerka ovo pročita, pa nije na odmet da nauči. Nije uredu da se zbog ovakvih stvari ispada glup u društvu.
Proteklu nedelju
obeležiše i protesti, osmi po redu. Ovoga puta su nas prijatno iznenadili, jer se
broj “gradova u šetnji”povećao na deset, povećao se broj građana koji su uzeli učešće na mirnim protestima i
koji imaju za cilj da skrenu pažnju na nasilje koje nam se događa u društvu. I
taman kad pomislismo da konačno sledi neka akcija, nešto konkretno, učinkovito,
narodski „preteće“ (ako ne ispunite zahteve do tad i tad, onda će narod to i
to) rezultat je sledeći: tresla se gora, rodio se miš. Od akcije koju najaviše
organizatori protesta, „radikalizacije“ o kojoj su mediji brujali...ne bi
ništa. Ljudi prošetali, sakrili se romantično pod kišobrane kada je rutu kojom
su šetali posetila kiša i...to je bilo
to. Ipak, da ne cepidlačimo, šetalo se i prošetalo. Da se zabeleži, upamti i
ponovi...zasigurno.
Od šokova koje
doživesmo u „visokom narodnom Domu“, pa do romantičnih trenutaka na protestima,
a u iščekivanju sledećih „biranih reči“ i visoko podignutih zastava na
auto–putevima, mogli bismo ovu nedelju da započnemo– knjigom. Vremenske prilike
se i dalje poigravaju sa nama, pa u kišnim, ali i jarkim, sunčanim danima
možemo utočište da nađemo u dobroj knjizi. Zato predlažem da se upustite u čitanje
jednog trilera, čiji je glavni lik, ni manje ni više nego Miloš Crnjanski! Da, Miloš
Crnjanski, naš čuveni književnik, koji se u fikciji romana „Omama“ Slobodana Vladušića obreo u Berlinu,
između dva rata, davne 1928. godine u svojstvu atašea za kulturu. Radnja romana
naizgled ima jednostavan početak: u tadašnje poslanstvo Kraljevnine Srba Hrvata
i Slovenaca, dolazi jedan čovek, običan fizički radnik srpske nacionalnosti
kako bi prijavio nadležnima i onima koji brinu o srpskom življu, da je jedan
čovek (ispostaviće se da je dobar čovek) nestao. Taj čovek je bio
njegov prijatelj i zvao se Milutin Topalović. Osim Miloša Crnjanskog, u
poslanstvu nisu preterano ažurni da pronađu nestalog čoveka. Štaviše,
ravnodušni su i potpuno nebrižni, znajući da fizički radnici u potrazi za
poslom često menjaju mesta prebivališta i brzo napuštaju gradove u kojima su,
ne bi li pronašli neko novo stanište gde bi im se garantovao posao s većom
zaradom. Međutim, ovako nije razmišljao ataše za
kulturu, te on, odlučan u svojoj nameri da razreši ovu misteriju, sa sobom kao
pomoć u istrazi vodi vojnog savetnika u istom tom poslanstvu, izvesnog Miloša
Verulovića, inače pripovedača u romanu. I tako radnja počinje…Uz mnoštvo
zapleta, sporednih likova i situacija, kraj je nepredvidiv. Ostavljam ipak vama
da ga otkrijete.
Evo uvodnog dela koji bi kao iskrica trebalo da vas
zaintrigira da potražite knjigu u „Laguninim“ knjižarama i bacite se na
čitanje. Dodala bih samo još par zanimljivih momenata u knjizi koji će sigurno
ostaviti utisak na one koji je budu čitali: prvi je Berlin između dva rata,
grad sa četiri ipo miliona stanovnika, uspešniji, privlačniji od drugih
evropskih gradova, čak i od Pariza, sa svojim kafeima, džez barovima, kafanama,
kabareima, u koje zalaze i naši junaci ne bi li doznali gde je nestao Milutin
Topalović. Berlin, raskošan, velelepan, okupiran elitom koja uživa u dobrom
viskiju, opijatima, obilnim zabavama, ali i umetnicima poput Frica Langa (i
njegovog čuvenog „Metropolisa“), koji na svoj način obeležavaju to razdoblje.
Ipak, u toj bahatosti i glamuru, vidimo i ono drugo lice Berlina: srozanog do
dna, okupanog u nemaštini, bedi i beznađu. Ta dva sveta naši junaci podjednako
obilaze, ne libeći se da od svakog pomalo nešto „spoznaju i nauče.“ U takvom
Berlinu, naši junaci (i oni koje će sretati usput) svojim sudbinama i karakterima
daju opštu sliku tadašnje Vajmarske Nemačke.
Drugi momenat ništa manje značajan je činjenica da
je radnja smeštena između dva rata, pa je tako Berlin u svoj svojoj
amerikanizaciji (vidi se veliki uticaj Amerike) i naizgled velikom napretku,
prigrlio ratnike, borce, junake, različitih nacionalnosti, koji su na ovaj ili
onaj način i dalje nekom nevidljivom silom vezani za strahote Prvog svetskog
rata, što se kroz nekakve unutrašnje monologe i priče koje se prepričavaju može
videti i kod naših junaka. Tako se, primera radi, Verulović, junak sa
Kajmakčalana, seća istog i onoga što je tamo proživeo. Posledice su vidljive, a
prošlosti se ne mogu osloboditi. I pored toga, počinje potraga za čovekom, ma
ko on to bio. U tom beskrajnom lutanju i traganju, junaci knjige izgledaju kao
da lebde između jave i sna, kao da u nekim situacijama ne znaju da li je ono
što vide, opažaju ili čuju realnost ili je to naprosto–omama.
Нема коментара:
Постави коментар