01 новембар 2023

Eksterna komisija, digitalizacija i papiri za fotokopiranje

Za nas prosvetne radnike, školska godina je počela novim vestima i iznenađenjima. Ministarstvo prosvete je odlučilo da nas obraduje eksternom kontorlom. Ako se pitate šta je to, najprostije objašnjenje je – nezvani gosti (kao da do sada nismo imali previše nezvanih gostiju). Gospoda iz Ministarstva su napravili spisak od oko 275 škola i to preko 250 osnovnih, srednjih i mešovitih, kao i osam predškolskih ustanova koji će, hteli–ne hteli, da prime eksternu komisiju, koja će malo da „pronjuška“ po našim ustanovama.

Škole su takođe i ranije primale ovakve goste koji nisu umeli ništa drugo da donesu kao poklon, osim jedinstvene ocene za odabranu školu, koja se kreće od jedinice kao najmanje, do četvorke kao najveće (očigledno smatraju ako daju peticu, da škola više nema razloga da napreduje i razvija se). Ako neku školu ocene jedinicom, eto njih opet za tri godine. Što se tiče prethodnog ciklusa, škole se nisu proslavile. Prošle su sa slabom trojkom, dok je svaka treća škola dobila dvojku. Ukupna prosečna ocena je bila 2,8. Šta da očekujemo kad su nam stigli, a i sad stižu na prepad, vrše desant na časove, direktore, roditelje, učenike. Možda reše ovog puta da na razgovor pozovu i neku jelku u školskom dvorištu, ako se baš „zaigraju“.

Dakle, nezvani gosti, tj. eksterna komisija koju čine prosvetni savetnici, se najave da dolaze  nedelju–dve ranije da „kontrolišu i vrednuju rad škole“ (ovo „vrednuju“, u obezvređenoj prosveti, zvuči apsolutno utopijski) i ostaju „svega“ dva–tri dana (hvala Bogu što ne moramo da im rezervišemo hotele da prenoće, tek bi nas to koštalo!). A onda, dok vode važne razgovore i prate nastavu, gospoda savetnici pregledaju pedagošku dokumentaciju, godišnji plan škole, analiziraju bezbednost škole, njenu opremljenost (što se opremljenosti tiče, bolje da pitaju, na primer, Premijerku–ona zna kako smo (ne) opremljeni). Naravno, ne može da se izostavi bar ono–„minimum“ iće i piće–red je u zemlji koja je ekonomski tigar. Kada sve to lepo obave, „kontrolori“ odu i u roku od šezdeset dana su u obavezi da pošalju izveštaj o radu škole kao i ocenu koju škola po njihovoj proceni zaslužuje.

A dok nam ne zakucaju na vrata, mi, prosvetni radnici, se spremamo da ih dočekamo široko raširenih ruku, kao pravi domaćini, jer kako drugačije da „istripimo“ sopstveni mazohizam (očigledno to volimo), nego da se poradujemo onima koji nam taj mazohizam priređuju, pa ćemo tako da im za tu „ekskurziju“ pripremimo (doduše, tokom godine, sve ovo manje–više imamo) plan časa, godišnji plan rada, nastavne jedinice, operativni plan, pedagošku svesku, naš portfolio, portfolio učenika, pripremu za čas za većinu učenika u kojoj moramo da svrstamo i aktivnosti za decu sa posebnim potrebama–reč je o IOP–u 1 i 2, kao i IOP–u 3, ako škola ima nadarene učenike, što znači da u jednoj pripremi imamo detaljan opis za maksimalno četiri kategorije dece! To je zaista prava sitnica, ionako možemo da budemo u školi od sumraka do svitanja da sve to pripremamo i štampamo, jer nam je škola sve na svetu! Kod kuće nikome ne treba naša ljubav, pažnja, briga ili vaspitanje.

Zarobljeni u papirima do guše, krećemo u pripreme. Što se tiče papira, prisetićemo se da je država preko gorepomenute Premijerke insistirala na digitalizaciji, što je značilo da se sve informacije ubace u računare kako bi nam se olakšao rad, a onda dođu prosvetni savetnici i isključivo traže da sve bude štampano! Svi jasno mogu da uoče dokle seže to ludilo! Sve u računaru, ali i ištampano! (ne brinite, imamo mi u školi par tona papira za štampanje sve te dokumentacije za sve profesore pojedinačno, nije to problem , ako se pitate, jer smo prebogata zemlja i može nam se!),  nego i administracija mora da pripremi svoje (i tu ide još par tona papira) : godišnji plan rada, plan samovrednovanja, kompletno sređenu pedagošku dokumentaciju. Neće ni direktore da poštede, koji takođe  moraju svoje realizovane i planirane aktivnosti da prilože! (pogađate već gde).

Sve bi to bilo normalno, da smo mi normalna država. Neki kažu – da se  škole odmere, da vide gde su. Možemo ili ne možemo biti saglasni s tom izjavom, jedino kada bi škole imale svoju autonomiju. Ovako sve dok nas spopadaju sa svih strana, kontrolišu izvana kao i iznutra, promatraju, „vrednuju“, procenjuju, ocenjuju i  to oni koje vlast „ljubi“, oni koje niko nikada vrednovao nije, oni koji su očigledno kosmičkom greškom, a i našim „ludilom“ tu gde jesu, oni koji šalju svoje „kontrolore“ iz naših redova da nam spočitavaju kako da „unapredimo prosvetni sistem“, dok ga oni svojim nagomilavanjem „svačega–ničega“ uništavaju, „kontrolisanje“ našeg rada je potpuno suludo!

I na kraju, kada vam ipak dođu nezvani gosti, koji više–manje jedu iz istog lonca kao i mi, samo se malo prave važni, jednostavno vam ne preostaje ništa drugo nego kao u Skupštini da pripremite par desetina kilograma papira na kojima će biti rezultati i aktivnosti vaše „firme“, pa gospoda neka čitaju. A vi se molite da dobijete dvojku kad svi izveštaji pred Ministarstvo dođu, čisto da se ne osramotite pred onima koji za sram ne znaju.  

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар

Loši (đaci), gori (sistem)...PISA test

Program za me đ unarodno ocenjivanje studenata , poznatiji kao PISA test organizuje se ve ć pune 23 godine , a ponavlja se na s...