O nemilim događajima koji su se desili prethodne nedelje
kada su deca stradala od dečije ruke, ne bih naširoko da pišem, ne zato što
nemam šta da kažem, već iz razloga što je o tome teško govoriti, a da vam ruka
ne zadrhti, ne poteku suze i srce ne zalupa brže.
Zato svoje pisanje počinjem definicijom izraza „Nešto je
trulo u državi Danskoj“ koji je preuzet iz drame „Hamlet“ Vilijema Šekspira,
koji sam pronašla negde na društvenim mrežama na jednom od sajtova, a koja
kaže: „Ovaj izraz ima širok spektar upotrebe, koristi se u književnosti,
politici, medijima i svakodnevnom životu posebno kada se govori o prljavoj
politici, korumpiranoj administraciji, lideru, vladaru ili političkoj partiji u
jednoj zemlji. Može se primeniti na svaku vrstu korupcije koja se dešava ne
samo u politici, nego i u porodici, preduzećima ili čak i u ljubavi i znači
nešto pogrešno.“ To „nešto pogrešno“ i „trulo“ ima i u našoj prosveti u kojoj
odavno par stvari „smrdi“ i nagriza naše društvo kao kancer utrobu, kao žive
rane meso, kao dečija smrt dušu.
Mi mir u nemirno doba nemamo. On je ozbiljno narušen i sada nas ništa ne može vratiti nazad. Naša barka ozbiljno tone, sunce je na trenutak nestalo, dok su nas obavili tuga, bol, žalost, suze, neverica i šok, ali i bes, očaj, nemoć, strah i jad. U tom raskoraku snažnih osećanja negde smo zagubili empatiju, predusretljivost i međusobnu pomoć kad zatreba. U ponoru u kome smo ostali živi, bez radosti i živosti ugašenih dečijih duša, gde pronaći svetlost? Šta će nas voditi dalje? Šta nam preostaje? U proteklim preteškim, očajnim i uznemirujućim danima, niko ne spava. „Ko je kriv?“, zapitaćemo se–KO JE KRIV? Na to imam samo jedan, ali precizan odgovor–svi smo krivi–i ne bih volela da iko ikada to zaboravi dokle god je živ! Pogodili su nas ovi događaji poput groma. Narodu je dosta, nastavnicima je dosta, deci je dosta, Srbiji je dosta! Dosta je priča, naklapanja, trućkanja, gubljenja vremena. Željni smo konkretnijih mera, promena na bolje, nečemu što će nas ponovo vratiti na pravi put, što će nastavnicima vratiti dostojanstvo, deci bezbrižnost, a Srbiji čast i ponos što ima takve građane. Hoćemo li još više da tonemo ili da podignemo glave, skupimo snagu i borimo se za SVU NAŠU DECU koja su ovu strahotu preživela, za svu onu koja su tu uz nas i za svu onu koja će doći. I zato, evo nekih ključnih koraka koje mogu promeniti sistem školstva (isključivo pišem o kaznama, to jedino kod nas „pali“) :
Prvi se korak odnosi na Ministra prosvete i direktore
škola–ako su izabrani „znamovećkako“, ako direktori javno ne kriju nepotizam, slepo
izvršavaju naredbe, ako im ni ovo stradanje dece ne pobuđuje empatiju, već osećaj
da im se klati stolica (i direktori i Ministar), jer im je važno da što duže
ostanu na poziciji na kojoj jesu, onda bi trebalo da im se ubuduće ne progleda
kroz prste, onda bi trebalo DA SE RAZREŠE DUŽNOSTI I NIKADA VIŠE NE RADE U
PROSVETI, kada u škole prime osuđivane kriminalce, kada njihovim nastavnicima
izmiču stolice, kada im padaju deca sa spratova vrtića, kada im učenici udaraju
profesore, kada im decu ubijaju deca. Bahatost direktora i slepo praćenje
zadataka koji stižu sa vrha je postala transparentna i svima vidljiva. Zato
predlažem da direktori odgovaraju i za najmanju pogrešku, počev od novčanih kazni,
disciplinskih mera do razrešenja s mesta direktora, oduzimanjem licence s
nemogućnošću daljeg bavljenja radom u prosveti. Za Ministra nema „sitnih“
kazni, postoji samo jedna opcija–OSTAVKA!
Nastavnici–važan subjekat u sistemu školstva. Bez nas i
našeg angažovanja školski sistem praktično ne bi ni postojao, ali su proteklih
godina zabeležene mnoge nepravilnosti i neodgovornosti koje smo počinili, zato
predlažem da nam se ukine BESPOTREBNA, GLUPA AMINISTRACIJA, da se smanji na najmanji
mogući nivo, da se posvetimo što više obrazovanju i vaspitanju dece, da svaki naš
propust bude KAŽNJEN DISCIPLINSKIM POSTUPKOM, NOVČANOM KAZNOM, SUSPENZIJOM,
ODUZIMANJEM LICENCE I OTKAZOM (sve zavisi od težine povrede), ako nesavesno
obavljamo posao razrednog starešine, ako bilo ko od nas ne prijavi uočene
promene ponašanja kod učenika i ne reaguje u tim situacijama, ako svesno utičemo
na urušavanje škole našom nebrigom i nepoštovanjem propisa i zakona koji se
tiču obrazovanja u školi, ako se ne držimo svoga predmeta, ako ne predajemo
savesno, ako vređamo učenike (nazivamo ih pogrdnim imenima. Ima i toga,
nažalost).
Roditelji–jedna od najvažnijih karika od koje zavisi
budućnost naše dece. U neraskidivom odnosu sa nastavnicima koji je godinama
narušavan i sada pretvoren u toksičan odnos robovi–robovlasnici (čitajte
nastavnici–roditelji) sve mora da se menja. „Ko si ti da daš jedinicu mom
detetu ?!“, „Moje dete je divno, ne znam zašto si ga kaznio?“, „Je l’ ti,
BRE (najprimitivniji oblik obraćanja nekome) znaš ko sam ja?!“, su samo neke od
rečenica koje se šire od strane roditelja po školama poput otrova. Ako
nastavnik ukaže roditelju na činjenicu da je dete načinilo prekršaj, razbilo
nos drugom detetu, da se potuklo, roditelj sve predložene mere od strane
nastavnika treba da usvoji i primeni kako bi se ponašanje tog deteta popravilo,
u protivnom, ako se to ponovi, roditelj ODMAH, BEZ POGOVORA IDE NA PSIHIČKU
PROCENU da se sazna da li je dalje sposoban da vodi računa o detetu. U nekim
blažim situacijama, roditelj za svako „pametovanje“ i nesprovođenje onoga što
nastavnik kaže treba da plati debelu novčanu kaznu. Tri ovakve kazne u Srbiji
sigurno zaustavljaju svako bahaćenje roditelja. Ništa teže Srbinu ne pada nego
javno sramoćenje i „udaranje po džepu“.
Deca–najvažniji, najlepši, najmoćniji, najsvetiji,
najdragoceniji deo društva, a u isto vreme i najosetljiviji. S našom decom treba DA SE DANONOĆNO RADI na
njihovom vaspitanju i obrazovanju. NE ŽELIMO OSAKAĆENU DECU, ŽELIMO ZDRAVU
DECU! Ovaj sistem ih truje, postaju deo nenormalnosti koja je postala normalna
u Srbiji. Dok im mediji umesto nastavnika i roditelja utiču na moral, etiku i
odnos prema dobrom i lošem, mi ništa ne činimo da ih odvojimo od toga. Ukinimo
sve medije koji šire nasilje, bes, kriminal, ponudimo deci bogate sadržaje,
vodimo ih u pozorišta, bioskope, na izlete (koliko finansijski možemo.)
Nastavnici, osluškujte vaše učenike, roditelji, provodite više vremena s vašom decom,
oni će porasti, otići svojim putem, iskoristite momente da ih grlite, mazite,
volite…U protivnom, desiće se ovo što se desilo. Zato, za svaki prekršaj, pa i
najmanji, DECA MORAJU DA SNOSE POSLEDICE. Tu su kazne–smanjene ocene iz
vladanja, ukor Veća, ukor direktora, IZBACIVANJE IZ ŠKOLE. Zadatak nastavnika i
roditelja je da se potrude da se to ne desi.
Psiholozi i
pedagozi–neophodni u svakoj obrazovnoj instituciji. Prenatrpani papirima,
godišnjim planovima, izveštajima (poneki rade i posao direktora, da se zna!),
oni moraju da budu rasterećeni, da se maksimalno posvete radu sa decom, u
protivnom, ako ne reaguju na probleme, ako ne obavljaju razgovore i ne pomažu
deci u savladavanju poteškoća TREBA DA SE KAZNE, poput nastavnika, u najgorim
slučajevima i OTKAZOM. Oštre kazne prema svakome ko ne radi svoj posao kako
treba.
I dok ove redove
pišem, večeras je narod u Novom Sadu bacao cveće u Dunav. To je simboličan gest
kojim odaju počast stradaloj deci, ali nadajmo se i simbol pročišćenja i
spiranja svega trulog u truloj državi Srbiji.
Нема коментара:
Постави коментар