Brojni su razlozi zbog kojih su đaci pokrenuli
ovakav vid „poziva u pomoć,“ akciju kojom su želeli da skrenu pažnju na svoje
probleme, ali i odlučnost da ih neko čuje u ovom gluvom društvu.
Svemu se ovome, naravno, pridružuju i roditelji,
kako i prosvetni radnici, svako sa svojim stavovima i gledištima vezanim za
aktuelnu problematiku.
Iz perspektive učenika, najveći problem predstavlja
to što previše vremena provode u školi, što nemaju prostora za sebe i neke
svoje hobije i zanimacije, što su preopterećeni gradivom koje moraju temeljno
da nauče i da kod kuće uče za odgovaranje, za pismene provere i zadatke, a poneki
i za prezentacije, pa tako nisu u mogućnosti da se više posvete svojoj porodici
ili prijateljima, ali i sportu, plesu, kao i da uče jezike, na primer. Neki
učenici nemaju vremena da više rade na sebi i svom talentu, niti mogu do kraja
sprovesti sve ono što škola od njih zahteva. Iz tih razloga smatraju da bi im
taj dan doneo malo više vremena za sebe, za one aktivnosti bez obaveza, iz zadovoljstva.
Što se roditelja tiče, tu su podeljena mišljenja: dok
neki od njih smatraju da deca vremenski dugo ostaju u školama, (ako je
dvosmenski rad, na primer, ponekad dolaze i po noći iz škole), nemaju kada da
se druže, izlaze sa drugarima i provode vreme uz sesetre i braću, drugi, opet,
smatraju da ne treba skraćivati radnu nedelju u školi jer im je ona potrebna
radi socijalizacije. Neki, pak, vide u ovoj ideji samo izgovor da deca što
manje uče, jer kako kažu, i taj slobodan dan bi provodili za računarom ili
telefonom.
Ništa manje nisu izneli svoje stavove ni profesori,
pedagozi i ostala stručna lica, koja smatraju da je gradivo preobimno, da se
mnogo uči i da su deca ionako preopretećena, pa bi se skraćivanjem radne
nedelje još više izvršio pritisak na njih da sada u kraćem roku savladaju svo
predviđeno gradivo, koje nastavnici mojaju da im predaju. S druge strane, neki
smatraju da bi možda najoptimalnije bilo da se pojedini predmeti više ne uče i
da se na taj način ne skraćuje radna nedelja, već da bi bilo manji broj časova.
Ni Ministarstvo prosvete nije ostalo „gluvo“ na ovaj
apel tinejdžera da im se pruži malo više slobode, pa tako gospođa ministarka
smatra da je svakako predviđena (opet) reforma školstva do 2030. godine i da se
tim promenama podrazumeva da bi fond časova bio manji, kao i da bi učenici
učili kroz igru, da bi zapravo na ovakav
način sticali znanje.
Bilo kako bilo, u moru raznih predloga kako i da li izaći
u susret deci, da li je to nerealna ideja ili možda ima smisla, nije nebitno da
napomenemo da je najavljeni štrajk* prosvetnih radnika takođe važna stavka, jer
ako se već predlaže da se učenicima „ispunjavaju želje“ moglo bi malo i nama,
„prosvetarima“ da se skrate muke sa administracijom na koju smo osuđeni sada već
intenzivno i nedvosmisleno, pa kad deca pišu peticije, nek’ i nama jednu
„skroje“, možda će ministarka isto tako da se i s našim problemom pozabavi,
pošto do sada to nije činila, jer je nismo uopšte zanimali. Do tada, neće biti ni manje administracije, ni škole u četiri
dana nedeljno. Sve što nam ostaje, nama prosvetnim radnicima i deci, je da se
držimo jedni drugih i u tom iščekivanju navijamo jedni za druge u daljoj borbi
s vetrenjačama od ministarstva i Vlade.
*Ovaj tekst je pisan kada su i dalje predstavnici Sindikata bili u pregovorima sa ministarstvom i
Vladom Republike Srbije o razlozima, ali
Нема коментара:
Постави коментар